Mumbai, Bombay

Jajamensan. Nu var det ett tag sen sedan sist! Forra veckan sa var vi i Thane, en forort till mumbai, vi var pa en veckas studiebesok pa IPH (Pshycologic health institute). Vi hade forelasningar om psykiska sjukdommar, om vilken arbetsmetod man andvander i indien och massa annat. En dag besokte vi mentalsjukhuset, det var helt galet. Det var som att ga rakt in i filmen shutter island, ni som sett den forstar vad jag menar. Psykpatienterna sag helt urholkade ut, det betedde sig som vuxna bebisar. Nagra patienter var darfor korttids behandling och nagra var dar for resten av sitt liv, familjen hemma hade overgett dem och da fanns det ingen annan stans for dem att ta vagen. I Indien sa behandlar man patienter med elchocksbehandling, vi fick sjalvkalrt se ett sadant ingrepp. Det var det mest monotomsika process som jag sett pa lange, det var tva barar som stod bredvid varandra, ett arbetsteam. En patient kom in la sig pa baren, han forbereddes med en spruta som skulle stanga av alla muskler i kroppen under tiden lag en patient pa baren bredvid och fick elchokar, 4 skotares arbetsuppgifter var att halla i kroppen under tiden som elchockar gavs sa att inte patienten skulle bryta nagra ben, en doktor inhalerade luft i patientens lungor for att fa igang hjartat igen, efter det barde skotarna over patienten till en madrass dar han fick vakna till liv igen. Sedan flyttade de over till den patienten som var forberedd och sa fortsate det. Det var helt sjukt. JAg vet inte riktigt vad jag tycker om denna metod, jag vet att vi andvander oss utav samma metod i Sverige men jag kanner att det finns for manga nackdelar med det istallet for fordelar. Nar man far smartstillande kan man riskera att do om man far for stor dos, under elchocksbehandlingen kan man bryta alla ben i kroppen och man vet inte hur det paverkar hjarnan. Ne fy, skulle jag fa valja att bli behandlad pa det dar mental sjukhuset eller ta livet av mig i en sadan situation sa skulle jag valja det sist namnda. Sa hemskt var det!!! Annars var Thane undebart, bodde pa hotell, hade varmvatten, tv och en sang for forsta gangen pa 2 manader. Hehe nu ar vi i Mumbai, gamla bombay. Vi bor i Police guest house, mitt i city vid central stationen.Det ar grymt, staden som aldrig sover. Det ar folk overallt och kaos!! Idag har vi varit pa guidad tur genom staden, har sett Gateway of India, marine drive, Indiens rikaste mans hus (han som ager TATA, bilforetaget), Ghandis hus, ett tvatteri dar 2000 man traffas varje dag och tvattar och massa mer. Vi har aven varit pa ett kopcentrum och en marknad. Ikvall blir der Leopolds igen, har ni last Shantaram vet ni vad jag snackar om. Det ar ett grymt hak dit bara vasterlanningar gar, billig ol och shyst musik :) 
Imorgon ska vi till elephant caves och sen far vi se vart dagen tar oss:) sa javla gott med semester.. bara 3 dagar kvar till Thailand :)
LOVELY!!!!
    

Kommentarer
Postat av: Sophia

Hej! Du måste besöka AliHadjis Moske, helt underbart! (tyckte jag)...Njut av Bombay! Och njut av Thailand, var åker du? Kram

2010-10-27 @ 14:53:34
Postat av: Emms!

Sandra, fan vad sjukt! Gud vad spännanadeeee :) Vad du får uppleva för saker är helt galet när en annnan går runt i vinterjacka och dricker kaffe på java om dagarna :) hahaa.. fan vad gött med thailand, jag längtar så tills jag ska dit, awesome! Pusskram!

2010-10-27 @ 23:03:42
URL: http://salomonssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0